Thumbnail

Henry Fessy begon in 1888 als négociant in St. Jean d’Ardières, aan de voet van de Mont Brouilly, en inmiddels staat de derde generatie hier aan het roer. In de loop der jaren hebben zij percelen wijngaard aangekocht in de beste delen van de meeste Crus, Beaujolais-Villages en de Mâconnais. Bij elkaar zo’n 70 hectaren die beplant zijn met wijnstokken van gemiddeld 50 jaar oud. Dit stelt Henry Fessy in staat om karaktervolle wijnen te maken die zowel uit eigen wijngaarden komen als de unieke terroir van de verschillende appellations weerspiegelen.

De filosofie is dat de natuur het werk moet doen; er wordt alleen ingegrepen als dat nodig of nuttig is. Het gebruik van biologische bestrijdingsmiddelen in de wijgaard staat voorop en verder huldigen beide broers de traditionele benadering; er wordt met de hand geoogst en bij vinficatie wordt gestreefd naar expressief, aantrekkelijk fruit in harmonie met soepele tannines.

Eens sterke reputatie is daarmee opgebouwd in de Parijse horeca. Maar ook de internationale vakpers weet de wijnen van Henry Fessy te waarderen. O.a. Winespectator, Decanter, Jancis Robertson en Robert Parker schreven lovende recensies die na te lezen zijn op de website van Henry Fessy. Met de kwaliteit zit het dus wel snor. Zou dat de reden zijn waarom de broers Henry en Serge Fessy besloten om bij de 100e verjaardag van het familiebedrijf hun weelderige snor tot onderdeel van het logo en etiket te maken?

Henry Fessy begon in 1888 als négociant in St. Jean d’Ardières, aan de voet van de Mont Brouilly, en inmiddels staat de derde generatie hier aan het roer. In de loop der jaren hebben zij percelen wijngaard aangekocht in de beste delen van de meeste Crus, Beaujolais-Villages en de Mâconnais. Bij elkaar zo’n 70 hectaren die beplant zijn met wijnstokken van gemiddeld 50 jaar oud. Dit stelt Henry Fessy in staat om karaktervolle wijnen te maken die zowel uit eigen wijngaarden komen als de unieke terroir van de verschillende appellations weerspiegelen.

De filosofie is dat de natuur het werk moet doen; er wordt alleen ingegrepen als dat nodig of nuttig is. Het gebruik van biologische bestrijdingsmiddelen in de wijgaard staat voorop en verder huldigen beide broers de traditionele benadering; er wordt met de hand geoogst en bij vinficatie wordt gestreefd naar expressief, aantrekkelijk fruit in harmonie met soepele tannines.

Eens sterke reputatie is daarmee opgebouwd in de Parijse horeca. Maar ook de internationale vakpers weet de wijnen van Henry Fessy te waarderen. O.a. Winespectator, Decanter, Jancis Robertson en Robert Parker schreven lovende recensies die na te lezen zijn op de website van Henry Fessy. Met de kwaliteit zit het dus wel snor. Zou dat de reden zijn waarom de broers Henry en Serge Fessy besloten om bij de 100e verjaardag van het familiebedrijf hun weelderige snor tot onderdeel van het logo en etiket te maken?

Brouilly – Henry Fessy 2013

 12,95

Mooi rood van kleur, een stevige structuur en impressies van pruimen en perziken. Niet voor niets wordt deze wijn de “chouchou” (lieveling) van de Parijse brasseries genoemd.