Google’n naar wijn

Google Search analyse

Dat Google alles bij houdt wat er op haar sites en apps wordt gedaan dat wisten we al. Maar nu heeft Google Labs in samenwerking de website Truth and Beauty de zoekgegevens op een grappige manier geanalyseerd.

Zoekopdrachten naar food

Van 195 foodgerelateerde termen zoals vegetarisme, smoothies en appels hebben zij de zoekstatistieken van  afgelopen 12 jaar geanalyseerd. Dat zijn dus het aantal zoekopdrachten zoals die in Google Search zijn ingevoerd. Deze gegevens hebben ze in grafieken gezet die het aantal zoekopdrachten laat zien, bijvoorbeeld per maand.

Ook wijnen worden gezocht

Hoewel 195 items veel lijkt is het natuurlijk een selectie van noem het hoofdthema. Er is alleen onderzocht op woord ” apples” en niet op Jonagold of Granny. Zo ook binnen de categorie dranken. De zoek termen ” white wine”  en ” red wine”  zijn geanalyseerd.

De grafieken hiernaast laten zien de verhouding tussen de zoekopdrachten per jaar en dan per maand in dat jaar. Niet verrassend stijgt het aantal zoekopdrachten per jaar.

Wat wel opvalt is de verhouding tussen de maanden. Dat beide soorten pieken in december is logisch vanwege de naderende kerstdagen. Ook de piek eind november is te verklaren. De dataset die is gebruikt bestaat voor een groot deel uit Amerikaanse data. De Amerikanen vieren eind november Thanksgiving. Dat wordt altijd grootst gevierd met vaak uitgebreide diners (en dus wijn).
De piek die niet helemaal te verklaren in die in februari. Kennelijk vinden er halverwege februari er toch een hoop zoek opdrachten plaats. Dat kunnen wij niet verklaren. Heb jij een idee? mail het ons op info@vanbrandwijkwijnkopers.nl

Deze grafieken, en nog veel meer, vind je op de website http://rhythm-of-food.net/

Daar zijn alle grafieken ook nog eens interactief.

 

Recent Posts

Leave a Comment