Online wijn bestellen raakt ingeburgerd

Online eten en drinken bestellen bij een speciaalzaak begint aan terrein te winnen. Momenteel bestelt 16% van de consumenten wel eens bij een online speciaalzaak en 5% zelfs wekelijks. Alcoholische dranken worden veel online besteld. Dit blijkt uit de Smart Food Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 7.000 Nederlanders.

Alcohol bij online speciaalzaak populair

Bijna één op de zes Nederlandse consumenten (16%) bestelt wel eens eten en drinken via een online speciaalzaak. Eén op de twintig (5%) bestellen wekelijks: dit komt neer op 650.000 consumenten. Een online bestelling betreft vaak alcoholische dranken, bijvoorbeeld bij online wijnhandels: vier op de tien online bestellers (44%) doen dit. Het zijn voornamelijk mannen (67%) die bij dit soort webshops bestellen.

Assortiment belangrijkste reden

De belangrijkste reden om bij een online speciaalzaak te bestellen is het bredere assortiment (19%). Daarnaast hoef je als consument de deur niet uit (18%) en levert het tijdsbesparing op (16%). Ook biedt de online speciaalzaak een betere kwaliteit dan de supermarkt (15%).

Smart Food Monitor

De Smart Food Monitor is hét marktonderzoek naar cijfers en trends in food retail in Nederland. Het onderzoek geeft een beeld van het consumptiegedrag en de toekomstverwachting van de consument. De cijfers en resultaten van de belangrijkste distributiekanalen (at home, out of home en on the move) worden besproken. Hiermee zijn de belangrijkste verschuivingen tussen distributiekanalen zichtbaar.

Recent Posts

Leave a Comment